vrijdag 9 september 2016

Huishoudelijke hulp

Deze week Commissie Sociaal domein. Het ging wel weer meteen ergens over. Rapport van de Rekenkamercommissie met aanbevelingen als 'hou het overzichtelijk', 'nu eerst transformatie', 'maak er een geheel van', 'maak het controleerbaar' en 'wie doet wat'?' Ik heb mij druk gemaakt over de vertaalslag naar de praktijk. Want het met de aanbevelingen eens zijn is niet voldoende, je moet er ook wat mee doen. En er gebeurt ook wel heel veel. Maar toch, zijn het de zaken die moeten gebeuren? Doen we de juiste dingen en doen we de dingen juist? De commissie was het wel over de aanbevelingen. De verdere uitwerken vraagt nog aandacht.

Ander punt was natuurlijk de huishoudelijke hulp. Een veel lastiger vraagstuk want wat is wijsheid in deze. Zomaar terug naar voor 2016 (want in Stichtse Vecht zijn wij een jaar later omgegaan naar het nieuwe regelgeving) is niet zo eenvoudig. De zorgaanbieders hebben niet op stel en sprong voldoende personeel om terug te gaan naar de oude norm en er komt sowieso opnieuw een beoordeling van de huishoudelijke hulp aan. Anderzijds worden er nu al inwoners opnieuw beoordeeld. Geeft dat rechtsongelijkheid? Rechtsongelijkheid is wat anders dan onrechtvaardig. De vraag waardoor ik mij op dit moment laat leiden is of iemand nu in een niet te rechtvaardigen situatie moet leven. Laat u het dan vooral de gemeente weten. Heeft u suggesties voor een redelijke oplossing? Ik hoor het graag.

De raadsconferentie over opvang van vluchtelingen was een succes. Naar mijn mening vooral omdat we er nu voor het eerst in alle rust met elkaar over in gesprek konden zijn. Ik ga niet zitten kniezen over het verleden. Ik stel wel voor dat we de daaruit geleerde lessen voor de toekomst veilig stellen. Ik heb de indruk dat die mening met mij wordt gedeeld door veel, zo niet alle deelnemers.

Zoals u weet ben ik mede initiatiefnemer van het Platform Aanpak Laaggeletterdheid Stichtse Vecht. Uit dat initiatief is deze week het tweede taalpunt in Stichtse Vecht voortgekomen. In de Bibliotheek Breukelen werd dit taalpunt feestelijk geopend met een miniconferentie 'Samen afrekenen met laaggeletterdheid'. Ik wijs u voor één keer op de Facebook pagina van PAL!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten