donderdag 18 oktober 2012

Participatie


Botert het wel tussen gemeente en inwoners? Het gebeurt regelmatig dat inwoners die komen inspreken zich niet of niet voldoende gekend voelen bij de uiteindelijke totstandkoming van beleid en de besluitvorming daaromtrent. Deels zal dat komen doordat er iets wordt besloten waarmee men het niet eens is. Daarbij kan sprake zijn van een spanningsveld tussen individuele belangen en de belangen van de gemeenschap. Maar het komt ook voor dat het bij de totstandkoming niet goed gaat. Je voelt je als inwoner 'overvallen' door de plannen en de besluitvorming. Het ene moment ben je te vroeg met bezwaar, een volgend moment is je kans verkeken.

Er is een start gemaakt met het opstellen van een particpatienota (16 oktober), en natuurlijk worden hierbij inwoners betrokken. Wat verstaan we nu onder participatie? Welke rol speelt een gemeenteraad in dit proces en bij de participatie? Daar kunnen gemeente en inwoners samen uit komen.

De gemeente moet er alles aan doen om haar diensten aan te laten sluiten op de behoefte van inwoners en op een wijze samen te werken (participeren) die van deze tijd is. De gemeenteraad heeft hierin een kader stellende en controlerende taak. Ik ben dus graag betrokken bij het proces van de totstandkoming van deze nota. Ik hou een vinger aan de pols om te zien hoe gemeente en inwoners samen tot deze nota komen. Ook wil ik graag zien of inwoners tevreden zijn met het resultaat. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag en dan zal ik de gemeente daarop aanspreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten